Het Vergeten Kind
In mijn werk als uitvaartverzorger staat aandacht centraal.
Aandacht voor een mens die wordt gemist. Aandacht voor het leven dat is geleefd. Aandacht voor de mensen die achterblijven en verder moeten, zonder hun dierbare.
Juist in die dagen besef ik telkens weer hoe kostbaar het leven is. En hoe waardevol het is om, ook voorbij het afscheid, iets te kunnen blijven betekenen.
Daarom heb ik ervoor gekozen om mijn werk te verbinden aan Stichting Het Vergeten Kind. Een organisatie die zich inzet voor kinderen in Nederland die opgroeien zonder de vanzelfsprekende aandacht, veiligheid en warmte die ieder kind verdient.
Van iedere uitvaart die ik mag begeleiden, schenk ik € 100,- aan deze stichting. Omdat ik het een troostrijke gedachte vind dat waar een leven eindigt, ergens anders een bestaand leven een beetje extra glans kan krijgen.
Dat een afscheid niet alleen het einde markeert, maar ook, in alle bescheidenheid, iets kan doorgeven.
Een gebaar van aandacht.
Een sprankje licht.
Een moment waarop een kind zich gezien voelt.
Niet namens de familie, maar vanuit mijzelf. Omdat aandacht de kern is van alles wat ik doe. Zo draagt ieder afscheid dat ik mag begeleiden, ook iets in zich dat verder reikt dan dat ene moment.
Iets dat blijft.
In herinnering, en in betekenis.

